onsdag 25 april 2012

Läxa vecka 17

Du skriver olika typer av texter i flera ämnen i skolan. När du skriver en faktatext ska du tänka på att den ska vara lätt att läsa och lätt att hitta i.

Nu ska du få en mall (ett sorts recept kan man säga) som du kan använda när du skriver ditt arbete.

Den här veckans läxa är att göra en snygg framsida och en inledning till din faktatext.



Framsida

Det som ska finnas med på framsidan är titeln (namnet) på ditt arbete. Titeln ska vara kort och tala om vad ditt arbete handlar om.
Ditt namn och vilken klass du går i ska också finnas med.
Om du vill kan du ha en enkel bild på
framsidan. Bilden ska vara svart/vit.
Titta noga på bilden här nere som jag har gjort och se var bilden på surikaten finns och var texten finns. Titeln står på ett ställe och namn och klass står på ett annat ställe.



Sen ska du göra din inledning till din faktatext riktigt bra.


Inledning
Det är dags för första sidan i din faktatext.
Du börjar med att berätta om vad ditt arbete handlar om. Inledningen ska vara kort, ungefär
3-7 meningar långt. Om du bara har skrivit en mening så måste du alltså skriva mer. Om du har skrivit tre meningar så ska du försöka skriva två meningar till. På samma sätt ska alla försöka skriva lite mer än vad dom redan har gjort.
Det är meningen att den som läser ska bli intresserad och vilja läsa mer.
Du ska inte berätta om ditt djur än. Du ska berätta om varför du har valt att skriva om just det här djuret i din faktatext.

Det här är ett exempel:

Jag tycker om djur. Det är spännande med djur som inte finns i Sverige. När jag var på Skansen så såg jag surikater. Jag tycker att surikater är söta. De ser så roliga ut när de springer omkring. Därför skulle jag vilja lära mig mer om surikater.
Här är ett annat exempel:

När jag är ute i skogen så tänker jag alltid på hur mycket träd det finns. Jag tänker också på att det finns väldigt många olika sorters träd. Jag brukar fundera på varför träd ser så olika ut. Jag undrar om det är någon skillnad på olika träd. Jag vill också veta hur ett träd ser ut från att det är ett frö till att det är ett stort klätterträd.



Tänk på att inte skriva av de här texterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar