måndag 2 april 2012

Björknässkolan

Idag har jag varit på besök på en skola som heter Björknässkolan. Den ligger i Nacka. Det tar ungefär 30 minuter att åka dit om man åker bil. Jag fick följa med Hasse dit och åkte med fröken K hem efteråt.
På Björknässkolan arbetar dom väldigt mycket med datorer. Jag fick se och lära mig jättemycket saker. Först hälsade jag på i en 2:a. Dom arbetade med fåglar och tog dels reda på fakta från flera olika böcker och från Internet och så skrev varje grupp om sin fågel.



Andra skrev dikter om sina fåglar. Det var talgoxar, bofinkar, blåmesar och alla möjliga andra finkar och mesar. Här hjälper jag till att skriva en fågeldikt.


En pojke ville göra kaninöron på mig när jag blev fotograferad, men vi kom på att det var mycket roligare med älghorn istället. Jag tycker att jag ser jätteknasig ut med hornen på mig. Ha ha


Pojken som gjorde älghornet på mig hade skrivit en spännande berättelse på datorn som han hade ritat till också. Sen satte han ihop den till en bok som jag fick läsa. Alla barn hade gjort en egen bok som de skrivit på datorn, så de hade ett litet eget bibliotek kan man säga. Boken som jag fick läsa var som en deckare och lite läskig ibland. Det var tur att det var barn där som kunde förklara att det inte var på riktigt.


Björknässkolan är en väldigt stor skola. Det går ungefär 900 elever där i förskoleklass upp till 9:an. Vi är inte riktigt lika många på Erikslundsskolan. Hur många är vi på vår skola egentligen? Kan du ta reda på det så skulle jag bli glad.

Jag gick vidare på besöket och hamnade först i en 4:a som arbetade med bråktal. Tredjedelar och femtedelar och sånt. De arbetade i sina böcker, spelade mattespel på datorn och så hade dom samma pizzaspel som vi har i vår klass!
En fröken trodde att jag var en nalle som en flicka i klassen tagit med sig och sa att jag inte fick vara där, men så var det ju inte. Jag fick förklara att jag heter Charlie och var där på besök. Det är så när man är liten. Man märks inte så bra av vuxna alla gånger och så tror dom att man inte har något viktigt på gång. När jag hade förklarat för fröken så förstod hon och skrattade åt misstaget. :)

Sen var jag förbi en liten klass som inte hade så många elever. Dom var snälla och väldigt bra på att arbeta med datorer! Och inte nog med det! Dom har en egen blogg också! Precis som jag! Där hade dom skrivit att vi skulle komma på besök från Täby. Jag undrar hur dom visste det?
Om du klickar här så kommer du till bloggen. Jag skrev lite i en kommentar när jag var där. Skriv gärna du också.


Jag blev väldigt trött av att vara på besök. Men samtidigt som jag lyssnade på en som heter Mats så fick jag något att mumsa på. Jag tog en smörgås och en liten bit av en kaka, för jag orkade inte så mycket mer. Jag säger inget om hur många kakor Hasse tog. ;)



Imorgon är det dags att gå till min vanliga skola, Erikslundsskolan, igen. Det ska bli skönt.







12 kommentarer:

  1. Hej Charlie! Jag har saknat dig med! Du var ju inte på Erikslundsskolan idag! Jag har varit där och lekt med klassen. Vi håller på att tillverkar hattar idag! Jag håller på att fundera ut hur min hatt ska se ut! Du ska väll vara med på hattparaden Charlie!!

    SvaraRadera
  2. Hej Charlie!
    Så mycket du har fått se den korta tid du varit hos oss på Erikslundsskolan. Det ska bli kul att du och din fröken K kommer tillbaka imorgon.
    Lilian

    SvaraRadera
  3. Hej Charlie! det fins 217 elever på Erikslundsskolan Charlie.($_$) /KT

    SvaraRadera
  4. Det är 217 elever på Erikslundsskolan. /Lia

    SvaraRadera
  5. De hade säkert berätat att det skulle komma besök från Täby. /Lia

    SvaraRadera
  6. jag veet inte hur många barn vi är på skolan men jag tror 250 ungeför/////Ella

    SvaraRadera
  7. svar 250 elever på skolan
    från filippa

    SvaraRadera
  8. jag vet inte hur monga ilever det är

    SvaraRadera
  9. Jaha det lät ju som om du fik det roligt på den andra skolan Charli
    helsar Emmie.

    SvaraRadera
  10. Vad roligt hur mycket kakor tog du???

    SvaraRadera
  11. va gott med kakor.men det kanske var för nån viste om att ni skulle komma och sen sa det till någon annan charlie//AE

    SvaraRadera
  12. Det låter skönt Charli.

    SvaraRadera