fredag 30 mars 2012

Instruktioner

I förrgår gjorde vi klockor i skolan. Vi lärde oss att göra och följa en instruktion. En instruktion är ett sorts recept på hur man ska göra något. Vi skulle använda papptallrik och en bild av en klocka som vi skulle klistra på. Sen skulle klockan göras fin med färger och så skulle det vara visare på klockan också. Det var två visare. Den långa kallas för minutvisaren. På den kan man se hur många minuter som har tickat iväg. Den korta visaren kallas för timvisaren och på den ser man vilken timme det är.

Om du vill lära dig mer om klockan så kan du göra det på Kunskapsstjärnan till exempel.

När man följer en instruktion så måste man vara noga. Man måste läsa varje ord och inte hoppa över något för då kan det bli alldeles fel. Det går inte heller att läsa det i fel ordning. Då blir allt alldeles tokigt. Jag fick en instruktion som såg ut så här:


Jag förstod ingenting. Om man följde den här instruktionen så vet jag inte vad det skulle bli. Så jag satt och kliade mig i huvudet och funderade jättelänge innan jag fick veta att det var ett av barnen i klassen som hade skojat lite med mig. Han hade klippt ihop olika ord från klockpappret och gjort en helt ny instruktion. Det tyckte jag var ganska skojigt gjort, så jag fnissade jättemycket.
Och det visar hur viktigt det är att instruktioner är rätt, att man läser noga och tänker efter ordentligt innan man börjar.

2 kommentarer:

  1. Hi hi undrar vem det var?;) Och idag råkade jag tappa Gustavs (min store bror) pärl platta i golvet han blev sur på mig. :( /KT

    SvaraRadera
  2. Jag gorde en kloka sist i klassen jag dekorera den med att rita blomor och det var kul.

    SvaraRadera